Tips for å spise sunnere

Mest sannsynlig sitter jeg på flyet når dette innlegget blir postet. Skulle egentlig lage et "nelly-innlegg", men det ble heller et gammelt(2013 faktisk)  forhåndsskrevet innlegg som ikke har blitt postet. Utrolig nok, hadde jeg mange innlegg på i utkast-mappen - deilig følelse!

Ta en ting av gangen. Mange har lyst ti endre på mye av gangen, men ofte blir det altfor mye og det varer ikke lenge før man går tilbake til gamle dårlige vaner. Derfor anbefaler jeg å bestemme seg for en ting og fullføre den først. Hvis du har lyst til å spise mer frukt og grønt, kan du bestemme deg for at du skal lage en smoothie hver eneste morgen og spise den mengden frukt du ønsker i løpet av dagen. 

Ha noe å gjøre. Hvis du er opptatt og har noe å gjøre tenker du ikke like mye over at du har lyst på noe godt. Det å ha noe å gjøre og andre ting å tenke på gjør det mye lettere for deg å ikke spise usunt. Ikke alltid man har noe å gjøre. 

Dropp søtsaker. Hver eneste gang du får et skikkelig sukkersug, finn noe annet å spise som en banan, et eple eller annen frukt. Frukt inneholder fruksukker som kan være med på å slukke sukkersuget. Prøv å unngå å kjøpe godteri, potetgull og brus i butikken, og bytt det heller ut med frukt, bær og farris. Dette kan hjelpe deg utrolig mye på veien. Jo, mindre søtsaker du får i deg - Jo mindre blir sukkersuget. 

Begynn å tren.  Jeg merket godt at etter at jeg begynte å trene, fikk jeg mindre lyst på usunn mat. Når man trener trenger kroppen skikkelig mat og mye vann. Så et godt tips er å begynne å trene, og du merker du får mindre lyst på usunn mat, og treningen er bare godt for kroppen uansett. 

Proteinrik mat. Det er veldig viktig å få i seg nok proteiner i løpet av en dag. Når man spiser mat med mye proteiner holder man seg mett lenger, og blir derfor ikke like fort sulten. Noe som fører til at du kan unngå mange av de usunne mellommåltidene. Proteiner er også utrolig viktig hvis du trener. Anbefaler å få i seg mellom 50-100g proteiner hver enste dag.


 

Drikk mye vann. Vi alle vet at vann renser kroppen. Hvis man drikker vann i stede for noe annet holder man seg lenger utørst og man kan greie å unngå alle søte leksedrikker. Man skal ha i seg 1,5 dl vann hver eneste time, noe som kan føre til mindre sulthetsfølelse. Vann er uansett gratis, så det finnes ingen unnskyldninger! 

Spis før du går i butikken. Ofte går man i butikken når man er sulten, og det ender alltid med at man kaster unødvendige matvarer i handlekurven. Hvis man spiser før man går butikken, er man ikke like sulten og alt frister ikke like mye og mest sannsynlig greier du å stå over de usunne varene. 

Bli en knasker. Når du har lyst til å tygge på noe, og du er litt små sulten. Kan grønnsaker, frukt og nøtter være en god erstattning for alt annet. Det er utrolig godt, og hjelper godt for magen hvis du er små sulten+ det er sunt!

Ha mer grønt i kjøleskapet. Med flere friske og grønne matvarer i kjøpeskapet, kommer inspirasjonen mye lettere. Det tar ikke lang tid å hakke opp en salat, og steke en kylligfilet. Å åpne et kjøleskap med masse fargerik mat, gir deg mer motivasjon og lyst til å spise sunn mat. 

Rydd og kast. Alt du ikke bør ha i skapet kan du kaste. Kjøp kun en liten mengde snacks og godteri i helgene som kun holder i helgen. Dette gjør det enklere for deg, og da slipper du å bli fristet i hverdagen. 

Belønn deg selv i helgene. Det hjelper ikke å nekte seg selv å ta en sjokoladebit eller et glass brus. Man skal alltid ha noen godbiter på veien, som gjør det enklere å nå målenen sine. Hvis man har noe å se frem til i helgene, er det mye lettere å holde seg unna i hverdagene. 

 

Likte du tipsene?

5 kommentarer Skjul

Vilde

27.07.2014 kl.14:17

jaa! skal begynne ta dem i bruk;-))
minlangehistorie

27.07.2014 kl.21:06

takk for tips, men skal nok mer til for å endre hvordan jeg har det med mat :(
Charlotte

28.07.2014 kl.20:42

Akkurat hva jeg trengte nå! Har spist så mye kake og generelt mer enn jeg behøver i det siste. Jeg klarer ikke å styre meg eller sette en grense. Hver kveld når jeg legger meg tenker jeg at "I morgen skal jeg begynne å spise sunt". Men neste gang jeg blir servert noe usunt igjen så går det rett ned uten at jeg ofrer det en tanke - og så kommer den dårlige samvittigheten etterpå. Og enda verre, når jeg først har spist mye usunt tenker jeg at jeg bare kan fortsette. Kanskje jeg mangler viljestyrke? Hm.
Maria Grøndahl-Schwarz

30.07.2014 kl.16:43

I lose~

Begynte dagen med chips og brus jeg hahaha cx

Å holde seg sunn tar for mye tid og energi, spiser det første jeg ser på bordet mitt, som ofte er godteri fra gårsdagen.

Ekke i nærheten av å være feit, så jeg tror ikke man MÅÅ onsentrere seg på bare sunn mat, man kan slappe av og spise heller sunn frokost og middag. Resten blir forbrent ganske lett om du går mye. Bare å gå rundt 8000 skritt så brenner du over 150 kalorier. Og 8000 skritt ekke mye om du tar en sykkeltur eller en liten handletur for enten klær eller .. SMÅGODT ;D

Mitt lille tips, jeg mene rat vi brude slappe mer av og ha det gøy, ikke stresse over kalorier og tng som gjør deg "feit". Bedre å legge på seg til vintern og gå ned til sommern.
Iselin Renée

03.08.2014 kl.08:41

Fine tips :)

Skriv en ny kommentar

hits